Thema

Hospitality

Tekst

Monique Peereboom Voller

Beeld

HTC Advies

Deel dit artikel

22 augustus 2022

Een interieur dat ruikt naar meer

De ambiance als kans: dat is helemaal van deze tijd. Illusionisten en psychotherapeuten gebruiken positieve beïnvloedingstechnieken al langer dan vandaag. Alles wat leeft is voortdurend op zoek naar satisfactie en als vormgever van een omgeving zitten wij als beleving-facilitator behendig achter de knoppen. Je bedenkt van tevoren hoe je wenst dat een gast, klant of medewerker zich voelt in een ruimte. Omdat je iets weet van de werking van een brein en je jouw doelgroep kent, snap je ook welke melange van geuren, kleuren en geluiden je vervolgens kunt inzetten om specifieke emoties en gedragingen op te roepen. Pak de markt met puike prikkels. Het lijkt magie. Maar het is wetenschap, met een stevige stoot liefde.

Koopzin creëren
Een meester-kok weet exact hoe hij met de juiste ingrediënten en bereidingstechnieken een orgastisch sterrengerecht creëert. Hij speelt met textuur en aroma. Met mondgevoel en gelaagde smaken. Precies zo componeert een topontwerper een omgeving die alle zintuigen van bezoekers aanraakt om de gewenste stemming te genereren. Huiselijkheid. Opwinding. Koopzin. Dorst. Veiligheid.

Als consument willen we niets liever dan verleid worden.

Identiteit van je concept
"Als ontwerper van een ruimte is het belangrijk je te realiseren dat 95 procent van ons gedrag onbewust is. Je moet je altijd afvragen welk doel je wilt bereiken met je interieurconcept. Pas als je dat duidelijk hebt en je daarbij ook de identiteit van je concept hebt geformuleerd -het verhaal achter het verhaal- dan kun je neuromarketing effectief laten zijn. Wil je dat gasten langer in je horecazaak blijven, dan zet je in op een prettige temperatuur, zachte interieurtinten en low beats muziek. Mik je juist op een hoge doorloopsnelheid in je winkel, dan kies je snelle muziek, minder comfort en activerende kleuren zoals rood en oranje. Wil een sfeer van exclusiviteit in je restaurant. Gebruik aangename geuren die je thuis niet ruikt. Laat klassieke muziek klinken en verwerk bijvoorbeeld goud en zwart in het interieur. Het gebruik van geur als zintuigelijke prikkel heb ik nu al een paar keer genoemd en dat is niet voor niets. 75 procent van onze emoties wordt erdoor aangewakkerd." Aan het woord is Anna Casemier van HTC Advies. HTC Advies houdt zich sinds 1978 bezig met food service & hospitality concepten.

'Consumenten zoeken merken en omgevingen waar ze hun eigen identiteit mee kunnen versterken'

Anna Casemier: "Maar liefst 75 procent van onze emoties wordt door een geurprikkel aangewakkerd."

Neusje van de zalm
De neus is ons oudste zintuig. Zo kunnen feromonen ons in vuur en vlam zetten, zonder dat we het op bewust niveau in de peiling hebben. De illusie van schoon & fris ervaren we als de geur van citroen ons systeem binnendringt. In winkelcentra wordt soms gewerkt met mandarijnaroma, omdat dat stressverlagend zou werken en het winkelend publiek zich daardoor veiliger en meer ontspannen voelt. Anna: "We worden graag verleid als consument. Bekend is dat met de geur van versgebakken brood of koffie de omzet in koffiezaken met 20 procent kan worden verhoogd. Het gebruik van smeuïge woorden -huisgemaakte appeltaart en krachtige espresso- en bijbehorende aantrekkelijke visuals kunnen zorgen voor 27 procent meer omzet."

'Huisgemaakte appeltaart en krachtige espresso' en dat in een ambiance waarmee we onszelf kunnen identificeren.

Yogaruimte op kantoor
Hipperdepip is maatwerk. Nieuw zijn de kantoorgebouwen waar het mogelijk is per meeting ruimte zelf de temperatuur te bepalen en de raamwerking kunt instellen. Een staaltje hogere wiskunde op dit gebied is het universum dat softwarebedrijf AFAS in Leusden heeft laten bouwen. Een rare kwibus is de werknemer die zich niet zen voelt in het atrium met binnentuin en in het hoofdgebouw met yogaruimte en klimmuur. Dit slimme gebouw is ook nog eens duurzaam in de overtreffende trap. Wie wil daar niet bij horen?

Anna Casemier: "Identiteit is de 'key'. Consumenten zoeken merken en omgevingen waar ze hun eigen identiteit mee kunnen versterken. Ze willen er (mee) gezien worden. Dit vraagt van winkels, horecazaken en merken kleur bekennen en uitgesproken zijn."

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2