Thema

Interieur

Tekst

Jan Mol

Beeld

Larissa Tanka

Deel dit artikel

10 mei 2023

'Interieurs moeten een eigen identiteit hebben en lang kunnen meegaan'

Eindelijk heeft D'FINING SPACES de kans gekregen om Larissa Tanka te spreken. Zij is eigenaar van bovenstaande uitspraak en daarmee is meteen de nadruk gelegd op haar werkwijze. Larissa beschikt over een indrukwekkend trackrecord in de wereld van trends en design en zet haar talenten tegenwoordig in als zelfstandig ondernemer. Met 'Tanka Identity Projects' bedient zij de zakelijke markt in de rol van interieurontwerper en trendwatcher. Dat haar agenda bomvol zit is logisch, gezien de unieke creaties die er uit haar koker komen. We spreken Larissa over haar liefde voor design en over haar puike oog voor de laatste trends. Als klap op de vuurpijl kunnen lezers van D'FINING SPACES binnenkort een live event bijwonen, waar zij praat over de laatste trends uit Italië en wat je hiermee zakelijk kunt doen.

Brede interesse, breed opgeleid
"Voor mij begon het avontuur op de Artemis Styling Academy, daar studeerde ik 'mode, media en interieur', een brede oriëntatie dus", opent Larissa het gesprek. "Daar is mijn liefde voor interieurs aangewakkerd. Mijn interesse lag en ligt bij zakelijke interieurs, juist de combinatie van esthetiek en functionaliteit vind ik prachtig. Ik ben me gaan specialiseren en uiteindelijk afgestudeerd op wachtkamerinterieurs, in 2008." Een eigen identiteit geven aan een interieur en objecten toevoegen die langere tijd meegaan is volgens Larissa de perfecte combinatie. "Door een project samen met de klant aan te vliegen ontstaat er een magische wisselwerking. Het interieur krijgt de identiteit van de klant mee en komt daardoor echt tot leven. Een interieur moet passen als een jas."

Na haar opleiding heeft Larissa een jaar gewerkt voor Scotch & Soda, tot het 'reisvirus' toesloeg. "Ik wilde mijn vleugels uitslaan en iets van de wereld zien. Dat kon in mijn ogen het beste door solo te reizen. Dat heb ik met name in Azië gedaan en wat heb ik daar veel geleerd. Wanneer je alleen reist en op jezelf bent aangewezen, dan word je meester in het maken van connecties. Je netwerk groeit met de dag en ook vandaag maak ik daar in mijn onderneming nog steeds dankbaar gebruik van. Het ontdekken van andere culturen maakt dat je open gaat staan voor nieuwe invloeden, voor wereldse ideeën. Je wordt er ook een stuk nederiger van, omdat je erachter komt dat alles wat je weet binnen het grote plaatje slechts een onderdeeltje is."

'Trends moet je niet klakkeloos overnemen, als je ze niet begrijpt'
Larissa kijkt met een menselijk oog naar interieurs en laat de wereld terugkomen in haar ontwerpen. De identiteit van de klant is en blijft echter de basis waarop haar ontwerpen zijn gestoeld. "Een klant moet zich helemaal thuis voelen in een interieur. Gasten die over de vloer komen voelen dat meteen, er hangt een sfeer die voelt als thuiskomen." Terug uit Azië werkt Larissa voor onder andere Suitsupply en Store3D. "Zo kwam ik in de wereld van retail design terecht. Ik heb Nicole Uniquole van Masterly (events) benaderd om in mijn vrije tijd voor hen te komen werken. Dat bracht me naar Milaan, waar ik mijn hart verloor aan Salone del Mobile. Ik heb er voor Masterly op meerdere edities gewerkt en kon zo mijn netwerk in Milaan waardevol laten groeien. Tussendoor -ik zit nooit stil- deed ik de Trendacademy en bouwde een expertise op in het onderzoeken van trends en de analyse daarvan vertalen naar de toekomst. Trends moet je niet klakkeloos overnemen, als je ze niet begrijpt. Kun je eenmaal haarfijn uitleggen waarom een trend is ontstaan, dan kun je pas echt een vertaalslag maken naar het toepassen van een trend voor je eigen doeleinden. Daar help ik bedrijven dan ook mee."

Eerste eigen event was een mijlpaal
In 2019 organiseerde Larissa voor het eerst een eigen event, bij Parq Studios in Amsterdam. Dit bedrijf combineert een foto/film studio met een gym, een bijzonder concept. "Het event legde de nadruk op verbinding, op mijn lijf geschreven. Er werden interieurontwerpers met hun bijzondere producten uitgenodigd, er hadden zich 50 mensen uit de interieurbranche aangemeld. Een mooi evenement waarbij ik van A tot Z de regie zelf in handen had. Dat smaakte naar meer. Mijn plannen werden, zoals bij velen, gedwarsboomd door corona. Gedurende de pandemie heb ik verder gewerkt aan mijn interieur skills, op het gebied van verlichting, bouwkundige zaken en 3D-tekenen. Dat gaf me nog meer slagkracht om meer dingen zelf te kunnen doen." Een van de wapenfeiten die volgden was het interieur van de eerste winkel van Cavallaro Napoli in de PC Hooftstraat. "Ik ben er nog steeds trots op dat het design van mijn hand komt", aldus Larissa. "Ik werk nog steeds freelance en ben momenteel bezig met het design van een fietsenwinkel, in Gelderland."

'Learn from the Masters'
De laatste Salone del Mobile werd uiteraard professioneel onder de loep genomen door Larissa. Op de vraag wat zij daar heeft gespot en wat ze heeft gedaan met haar bevindingen, antwoordt zij: "Ik heb aan de hand van wat ik daar gezien en geanalyseerd heb een trendboek en een bijbehorend webinar gemaakt. Je kunt die twee los van elkaar gebruiken ter inspiratie, maar gebruik je ze samen, dan vullen ze elkaar op een mooie manier aan. Juist door -alweer- solo te vliegen over de beursvloer in Milaan kon ik me volledig onderdompelen in mijn vak. Met een helder beeld van wat er speelt heb ik een vertaling gemaakt voor iedereen die iets wil doen met de laatste trends. Het mooie is dat er niet alleen een trendboek en een webinar uit voortgevloeid zijn, er komt ook een evenement aan waar je voor een symbolisch bedrag aan kunt deelnemen. Daar spreek ik live, ondersteund met beeld en geluid, over de nieuwe trends en hoe je daar zelf zakelijk mee aan de slag kunt."

Het event waar Larissa live beleefd kan worden heet 'Interior Design for better business / Design trends uit Milaan' en wordt op 25 mei gehouden in Green Offices in Harderwijk. Tijdens dit evenement worden er lezingen georganiseerd over de laatste trends op het gebied van interieur, kunst en vormgeving, gebaseerd op de Milan Design Week 2023. Dit evenement biedt een geweldige kans om nieuwe inzichten te verwerven over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van interieur design en om te netwerken met andere professionals uit de branche. Er wordt een breed scala aan deelnemers verwacht, waaronder ontwerpers, kunstenaars en andere experts uit de designwereld.

Programma
19.00 uur Inloop
19.30 uur Welkom door Egon van de Kamp
19.35 uur Nora Kastein, internationaal visualartist bij Margin-Am
20.00 uur Pauze
20.15 uur Larissa Tanka, "Milan Design Week highlights en wat je er als bedrijf mee kan"
21.15 uur Netwerkborrel
22.30 uur Afsluiting

Kosten voor deelname bedragen € 24,50 per persoon. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wie wil deelnemen kan zich inschrijven via de link onderaan dit artikel. Een uitgelezen kans om live kennis te maken met Nora Kastein en Larissa Tanka!

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2