Thema

Expo & Event

Tekst

Jan Mol
Beeld

Wit Design

Deel dit artikel

31 augustus 2022

Standontwerp op basis van 360˚ bedrijfsfilosofie

Groen ondernemen, er wordt veel over gepraat. Het aantal bedrijven dat daadwerkelijk het groene pad inslaat groeit met de dag. Eén van de topspelers in de energietransitie is Bluekens EV uit Breda. Diepgeworteld in de automotive wereld brengt dit bedrijf oplossingen voor iedere ondernemer die op zoek is naar elektrisch aangedreven mobiliteit. Bluekens EV heeft als missie om emissievrije stadslogistiek te bevorderen, onder andere door elektrische 'delivery vans' te leveren, onderhouden en repareren. Een 360˚ benadering waarmee op holistische wijze bijgedragen wordt aan een gezondere binnenstad. Voor deelname aan de eerste Home Delivery beurs in de RAI moest een stand ontworpen worden die de naamsbekendheid bevordert, de 360˚ filosofie uitdraagt en de kernwaarden benadrukt. Een kolfje naar de hand van het in Ulvenhout gevestigde Wit Design.

De Bluekens EV stand nodigt uit om binnen te komen.

Modulair ontwerp
"Bluekens EV is een bijzonder bedrijf met een mooie, groene propositie", opent Bas de Wit van Wit Design het gesprek. "Hun 360˚ filosofie is buitengewoon te noemen, Bluekens EV is bij de klant in beeld van advies tot aanschaf en van onderhoud tot monitoring. Zelfs de 'uptime' van de elektrische delivery vans wordt gemeten, om een zo effectief mogelijke inzetbaarheid te garanderen. Door de data die gegenereerd wordt is zelfs voorspellend onderhoud mogelijk. Toen we de pitch ingingen voor het standontwerp -begin dit jaar- wisten we dat ons ontwerp volledig moest passen bij hun 360˚ filosofie. Daar zijn we in geslaagd."

Het resultaat is een ronde stand geworden, met drie pijlers en drie wanden. De Wit: "De cirkel is modulair van opbouw. Dat wil zeggen dat deze stand uit blokken met een curve bestaat, die later her te gebruiken zijn, ook in een andere opstelling. Er zijn 'hapjes' uit de cirkel genomen en de opzet van de zitjes en de staande lamellenwanden is dusdanig, dat de stand uitnodigt om te bezoeken, er geen opgesloten gevoel heerst en transparantie de boventoon voert."

De stand biedt privacy zonder in te boeten aan transparantie.

'Het ontwerp van Wit Design werd door Bluekens EV gekozen uit vier ontwerpen in de pitch'

Een groen eiland
Dat Wit Design een zeer geslaagd ontwerp heeft gemaakt voor de stand wordt ook bevestigd door Karin Vermeulen, Marketing & Communicatie specialist bij Bluekens EV. "Binnen de 360˚ filosofie komen alle facetten samen. Van de keuze voor een bepaald voertuig, tot het bereik ervan, van het laadvermogen dat nodig is tot en met fleetmanagement als er meerdere voertuigen rijden. Wit Design heeft heel goed begrepen waar het om draait. Onze stand moest in eerste instantie onze naamsbekendheid vergroten en in tweede instantie moest de bezoeker aan de stand meegenomen kunnen worden in ons 360˚ verhaal. Met een 'groen eiland' -letterlijk en figuurlijk- als resultaat en een mooie, transparante opzet van de stand konden we onze holistische werkwijze tentoonspreiden op de beurs. We delen alles op een transparante manier met onze klanten, ook data."

De koof heeft dezelfde diameter als de ronde bouwblokken beneden.

De groene 'middenstip' is het hart van de stand.

Goede vertaling kernwaarden en merkidentiteit
"Wit Design heeft als geen ander onze kernwaarden en merkidentiteit weten te vertalen in perfecte live communicatie", vervolgt Vermeulen. "We zijn geen consultant, maar een echte kennispartner voor onze klanten. Mooi in het ontwerp is dat aan de buitenkant van de stand de mythes en feiten weergegeven werden omtrent elektrificatie van het wagenpark. Daarmee hebben we mensen aan het denken gezet. Bezoekers konden hun kennis testen bij de digitale infozuil in de stand, dat leverde vaak verrassende reacties op. Ook zijn we blij met het feit dat gehoor is gegeven aan de wens om de stand opnieuw te kunnen gebruik, in het kader van duurzaamheid. De meubels huren we bij Wit Design en ook die worden steeds opnieuw ingezet."

Het ontwerp van Wit Design werd door Bluekens EV gekozen uit vier ontwerpen in de pitch. "Het ontwerp van Bas de Wit en zijn team stak er met kop en schouders bovenuit, we herkenden onszelf er 100% in en waren onder de indruk", aldus Vermeulen. Tot besluit zegt Bas de Wit: "De hele stand straalt centralisatie uit en ademt, door de openheid en het toegepaste groen en hout. Het ontwerp van de stand zorgt voor 'zichtbegeleiding'. Via de groene middenstip wordt je blik langs de tafel omhoog geleid, daar bevindt zich de ronde eyecatcher, die dezelfde diameter heeft als de stand. Via deze eyecatcher 'landt' je blik dus weer in de stand. En zo wordt het 360˚ principe weer gehandhaafd. En last but not least, een stuk Brabantse gastvrijheid mocht niet ontbreken: er is ruimte gecreëerd voor een heuse Barista."

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Draeckensteijn Media 2024 | Design & beheer: IDEA 2