Thema

Retail

Tekst

Jan Mol

Beeld

EuroShop

Deel dit artikel

2 december 2022

EuroShop 2023 voorbeschouwing op 13 december in Nederland!

Het begint een mooie traditie te worden voor leden van de pers en belanghebbenden uit de retailsector in Nederland en België: de EuroShop voorbeschouwing. In aanloop naar EuroShop 2023 zal dit persevenement gehost worden bij niemand minder dan SCALA in Sittard. Net zoals bij voorgaande edities zullen voor deze gelegenheid Elke Moebius, director EuroShop en EuroCIS, global head retail & retail technologies en Ulrich Spaan, senior vice president van het EHI Retail Institute acte de présence geven. In de rol van ambassadeurs voor EuroShop en EuroCIS geven zij presentaties, waarbij er teruggeblikt zal worden op de vorige editie van EuroShop en vooruitgekeken wordt naar de komende edities. Daarbij wordt uit de doeken gedaan welke thema's bezoekers aan de beurs kunnen verwachten en welke trends er spelen in het retail landschap.

Zorg dat u erbij bent
De voorbeschouwing wordt georganiseerd door Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiging van Messe Düsseldorf en dus ook van EuroShop en EuroCIS. Voor de Nederlandse vakpers is 13 december aanstaande dus een dag om in de agenda te noteren. Heeft u geen uitnodiging ontvangen? Meld u zich dan aan voor dit evenement via de contactbutton onderaan dit artikel. U komt dan op de contactpagina van Fairwise, stuur van daaruit even een mailtje met in het onderwerpveld "Aanmelding voorbeschouwing EuroShop 2023". Fairwise neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.

Waarom u dit persmoment niet wilt missen? Omdat EuroShop 's werelds belangrijkste retailbeurs is. Van 26 februari tot en met 2 maart 2023 opent de vakbeurs weer haar deuren en gezien de koploperspositie die dit evenement al jaren in beslag neemt, is het fijn om goed voorbereid de beursvloer te betreden. Kijken we terug naar de laatste editie van EuroCIS in 2022, dan kunnen we rustig zeggen dat onze verwachtingen omtrent EuroShop 2023 hoog gespannen zijn. We lichten alvast een tipje van de sluier op.

EuroShop 2020 ©EuroShop

EuroShop verbindt iedereen in retail
EuroShop zal zijn bezoekers opnieuw imponeren met een breed scala aan uitstekende oplossingen voor de detailhandel. U kunt niet alleen veel gerenommeerde exposanten verwachten, maar ook de gelegenheid voor een diepgaande face-to-face uitwisseling tussen vakgenoten en insiders uit de industrie. Zoals iedere drie jaar, zal de vakbeurs ook komend jaar de internationale highlight voor de mondiale detailhandel zijn, en belangrijker dan ooit. Na de afgelopen drie uitdagende jaren, is de handel op zoek naar contacten, kansen en perspectief, zoals door het mondiale innovatie- en informatieplatform EuroShop wordt geboden: "De stationaire detailhandel is door de coronacrisis sterk geraakt. Het is nu tijd om te handelen", aldus Elke Moebius, projectleider van EuroShop. "Veel ondernemingen hebben de maanden dat ze gesloten waren gebruikt, om opnieuw na te denken over de opzet en indeling van de winkelvloer en te investeren in omvangrijke herinrichtingsprojecten. EuroShop komt voor hen precies op het juiste moment."

De stationaire handel is van een pure 'place-to-store' in een 'place-to-be' veranderd. Consumenten willen onder meer culinair genieten, vrienden ontmoeten, naar een lezing gaan, en nog veel meer. Het winkelen in een familiaire sfeer met persoonlijk advies, is natuurlijk nog steeds een wezenlijk bestanddeel van het detailhandel-DNA, maar niet meer uitsluitend. Flexibele designs van ruimtes en pop-ups zijn net zo populair als infotainment-area's met een digitaal aanbod. Ook binnen de handel staat de metaverse in de startblokken.

Deze trends worden door EuroShop 2023 weerspiegeld. De vakbeurs presenteert zich met het gebruikelijke veelzijdige aanbod, de hoge kwaliteit en het overzichtelijke concept van acht dimensies.

• Shop Fitting & Store Design/ Visual Merchandising (hallen 10,11,12)
• Surfaces & Materials (hal 13)
• Lighting (hal 9)
• Food Service Equipment (hal 14)
• Refrigeration & Energy Management (hallen 14, 15, 16, 17)
• Retail Technology (hallen 4,5,6,7a)
• Retail Marketing (hallen 3 + 4)
• Expo (hal 1)

Elke Moebius, director EuroShop en EuroCIS, global head retail & retail technologies.

Het vakprogramma van EuroShop 2023
Uniek aan EuroShop is het omvangrijke aanbodspectrum van exposanten van overal ter wereld, de kwaliteit en bandbreedte van het unieke vakprogramma. We onderscheiden maar liefst zeven podia, die samen het hart van het vakprogramma vormen. Dit betreft eersteklas discussie- en lezingsfora met topsprekers, die de nieuwste ontwikkelingen, innovatieve trends en best practice-voorbeelden te midden van de beursactiviteiten met de EuroShop-bezoekers delen. Het programma is gratis en kan zonder aanmelding vooraf worden bijgewoond (simultaan D-GB/GB-D of alleen in het Engels). Alle podia in één overzicht: Store Design Stage, Retail Designers´ Stage, Retail Technology Stage, Connected Retail Stage, Start-up Stage, Retail Marketing Stage en Expo & Event Stage.

EuroShop 2020 ©EuroShop

De special Areas van EuroShop
De Special Areas van EuroShop omvatten verschillende speciale tentoonstellingsoppervlaktes, met ruimte voor specialisten, start-ups, de 'generations X, Y & Z', ideeën, visioenen en innovatieve producten. De bewezen Special Areas van EuroShop zijn: het Designers' Village, Start-up hub, POPAI Shop Global Village, IFES Global Village en de Italian Lighting Lounge.

EuroShop 2020 ©EuroShop

Meerdere premières op EuroShop
Het 'Future Urban Lab' toont en ontwikkelt samen met bezoekers nieuwe aantrekkelijke factoren om bezoekers naar de stad van de toekomst te krijgen. Een interactief format met een hoge belevingsfactor, dat de hele branche impulsen en inspiratie biedt.

De 'Room4Senses' concentreert zich op de zintuigelijke waarneming. Uiterlijke en innerlijke prikkels beïnvloeden immers onze waarneming en lokken de meest uiteenlopende gevoelens uit. Onze zintuigen laten zich ook misleiden of meevoeren, vooral in de visual merchandising. Studenten van de reclamevakschool uit Stuttgart, reduceren de zintuigelijke ervaring van de beursbezoekers in de speciale 'Rooms4Senses' tot vier zintuigen. Daarnaast worden de zintuigelijke ervaringen en hun mogelijke inzet in verkoopruimtes geanalyseerd.

In de 'Retail Ball Game' van de Hogeschool Düsseldorf (HSD) kan worden doorgeademd, gereflecteerd, georiënteerd en gespeeld. Het open communicatieplatform thematiseert de uitdagingen en oplossingen van de retail van de toekomst, en legt de focus bij meer samenhang tussen de uiteenlopende stedelijke disciplines.

EuroShop 2020 ©EuroShop

And the winner is …
De awards die op EuroShop worden uitgereikt weerspiegelen niet alleen de standing van EuroShop, maar onderscheiden bovenal de uitstekende prestaties van de internationale retailbranche en de aanverwante segmenten. In eerste instantie worden de gerenommeerde EuroShop Retail Design Awards voor bijzondere storeconcepten en storedesign uitgereikt, net als de felbegeerde Retail Technology Awards Europe (reta), voor onderscheidende IT-oplossingen binnen de handel, en wetenschapsprijs van de EHI voor opvallend wetenschappelijk werk, gericht op de detailhandel. Daarnaast worden tijdens EuroShop 2023 de Shop!/POPAI D-A-CH Award, de IFE Development & Innovation Award en de Exhibitor Magazine EuroShop Awards uitgereikt.

Schrijft u zich in voor de persbijeenkomst
De persbijeenkomst inzake de voorbeschouwing op EuroShop 2023 geeft nog veel meer informatie. Deelnemen aan de bijeenkomst is gratis, dus wie schrijft, vlogt of blogt over retail mag deze kans niet aan zich voorbij laten gaan. Bent u op een andere manier professioneel met retail bezig, dan is deze persbijeenkomst ook voor u van belang! Nogmaals: geeft u zich snel en eenvoudig op via de button hieronder, u komt dan op de contactpagina van Fairwise. Een mailtje is voldoende.

Meer informatie is te vinden op www.euroshop.de. Het online magazine van EuroShop vindt u hier: mag.euroshop.de.

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Draeckensteijn Media 2024 | Design & beheer: IDEA 2