EuroShop 2023 belooft een retail feest als vanouds te worden!
In de historie van EuroShop is het een mooie traditie geworden: de persbijeenkomst die voorafgaat aan de grootste retailbeurs ter wereld. Op 13 december werd de toegestroomde pers uit Nederland en België weer volledig bijgepraat door Elke Moebius, director EuroShop en EuroCIS, global head retail & retail technologies en Ulrich Spaan, senior vice president van het EHI Retail Institute. Gastgever was niemand minder dan Scala uit Sittard, met als gastheer Harry Horn, General Manager EMEA. Scala is zelf exposant op de komende EuroShop die van 26 februari tot en met 2 maart 2023 gehouden wordt in Messe Düsseldorf.
Een terugblik
De laatste EuroShop vond plaats in 2020, eigenlijk al in coronatijd, net voordat de lockdowns van kracht werden. Elke Moebius: "Je zag dat de eerste tekenen van de pandemie voor iets minder animo hadden gezorgd. Desondanks was EuroShop 2020 nog steeds een groot evenement met belangrijk nieuws. Met maar liefst 2292 exposanten uit 142 landen, 29.528 Duitse en 64.811 internationale bezoekers mag de editie 2020 gerust een succes genoemd worden." Het beurskimaat wereldwijd, onder 'het nieuwe normaal', zal naar verwachting stijgen naar 87% ten opzichte van de pre-covid periode. "We hebben vandaag te maken met meer dan één uitdaging. Niet alleen de nasleep van corona, maar ook een oorlog in Oekraïne, met alle gevolgen van dien, extreem gestegen energiekosten, overal personeelstekort en een aanhoudende problematiek in bijna elke supply-chain", schetst Moebius. "Maar er heerst optimisme in de sector en dan zien we straks terug op EuroShop 2023. Nieuw elan, nieuwe energie en de wil om samen de schouders eronder te zetten."
Van links naar rechts: Elke Moebius (EuroShop), Harry Horn (Scala), Elke van der Maarel (Fairwise), Caroline Sonneville (Fairwise), Bente Gorissen (Scala) en Ulrich Spaan (EHI).
Acht dimensies die niet te missen zijn
EuroShop 2023 is onderverdeeld in 8 dimensies. Moebius licht toe: "De dimensie Lighting laat de nieuwste ontwikkelingen en trends zien op het gebied van verlichting, met 100 exposanten. De dimensie Shopfitting, waaronder ook storedesign en merchandising vallen, kent maar liefst 350 exposanten. Materials and Surfaces biedt het laatste nieuws op het gebied van materialen en hun toepassingen, daar treffen we 70 exposanten aan. Foodservice and Equipment wordt ook door 70 exposanten vormgegeven. Kijken we naar de dimensie Refrigeration and Energy Management, goed voor 200 exposanten, dan zien we dat er vanuit de branche meegedacht wordt als het gaat om energiekosten. Met 100 exposanten valt er weer veel te beleven bij Expo and Event Marketing, terwijl Retail Marketing 200 exposanten heeft. Hier zullen we zien hoe de digitalisering steeds verder voortschrijdt. De snelst veranderende -en groeiende- dimensie is Retail Technology, met maar liefst 450 exposanten."
Zeven podia en Special Areas
Het hart van het vakprogramma wordt gevormd door 7 podia. Het gaat dan om eersteklas discussie- en lezingsfora met topsprekers, die de nieuwste ontwikkelingen, innovatieve trends en 'best practice' voorbeelden met de bezoekers delen. Het programma kan gratis en zonder inschrijving worden bijgewoond. "De podia zijn Store Design Stage, Retail Designers Stage, Retail Technology Stage, Connected Retail stage. Start-up Stage, Retail Marketing Stage en Expo 7 Event Stage", somt Moebius op.
De Special Areas op EuroShop omvatten verschillende speciale tentoonstellingsoppervlakten, verdeeld in Designer's Village, Start-up Hub, POPAI Shop Global Villages, IFES Global Village en de Italian Lighting Lounge. In deze areas geven specialisten acte de présence, alsmede start-ups, de generaties X, Y en Z en is er ruimte voor ideeën, visioenen en innovaties. Ook zijn er premières: Future Urban Lab toont en ontwikkelt samen met bezoekers nieuwe factoren om de stad aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Interactief, met een hoge belevingsfactor, goed voor nieuwe impulsen en inspiratie. Room4Senses focust op zintuigelijke waarneming en draait om emoties en beïnvloeding, voortkomend uit uiterlijke en innerlijke prikkels. Studenten van de Reclamevakschool Stuttgart reduceren de zintuigelijke waarneming van de bezoekers tot vier zintuigen. In de Retail Ballgame van de Hogeschool Düsseldorf kan middels een open communicatieplatform worden doorgeademd, gereflecteerd, georiënteerd en gespeeld, in een thematisering van uitdagingen en oplossingen voor de retail van de toekomst. De focus ligt daarbij op de samenhang tussen uiteenlopende stedelijke disciplines.
Retailtrends voor 2023
Ulrich Spaan neemt het woord: "De wereldwijde retailbranche staat momenteel voor de grootste na-oorlogse uitdagingen. Energiekosten, stijgende grondstofprijzen, personeelstekort en gestegen transportkosten drukken hun stempel op bedrijven. Daarnaast blijft de pandemie en de hoge inflatie roet in het eten gooien. Retailers moeten daarom steeds verder vooruitkijken en bereid zijn om te innoveren en investeren. Ondanks de huidige situatie liggen er namelijk veel kansen en groeipotentieel. EuroShop 2023 is de uitgelezen plek om als informatie- en netwerkplatform te dienen." Spaan onderscheidt 8 'hot topics' die de huidige trends weerspiegelen en noemt: "Connected Retail, Customer Centricity, Energy Management, Experience, Smart Store, Sustainability, Third Places en Vital City Centres zijn de trends voor de komende tijd."
Spaan geeft als voorbeeld de kleinere winkels die door de grote merken op lokaal niveau worden geopend. "Bijna op buurtniveau, waar de doelgroep bestaat uit mensen uit de directe omgeving. Nike opent steeds meer lokale, kleine shops, in plaats van flagshipstores. Ook IKEA heeft die weg ontdekt en opent steeds meer kleine winkels voor home decoration."
Self service wordt steeds belangrijker
In de food wereld wordt self service steeds belangrijker. Spaan licht toe: "Je ziet self scan stations, bestelzuilen en afhaal lockers als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze werken efficiënt, snel en je hebt er geen personeel voor nodig. De consument heeft deze manier van werken al geaccepteerd en prefereert in veel gevallen het gemak boven het sociale praatje. Een goed voorbeeld is de TEO autonome plattelandswinkel. Een veredelde container waar je op basis van self service de belangrijkste boodschappen kunt halen. De winkel is onbemand en voorziet in een behoefte op het platteland, waar anders grote afstanden afgelegd moeten worden om aan de belangrijkste boodschappen te komen."
Het feit dat er ook in Nederland in de grote steden steeds meer markt- en foodhallen komen, past geheel in de trend. Spaan noemt als voorbeeld de Mercato Centrale in Milaan, een overdekt maar toch open winkelcentrum, dat het gevoel van de oude markthal moet terugbrengen. "Zowel interessant voor de lokale bevolking als voor toeristen", merkt hij op.
Tot besluit toont Spaan de toename van Digital Services in an Offline Environment. "Door digitalisering is het mogelijk om steeds meer door de consument zelf te laten doen. Omdat er geen personeel nodig is, kunnen bedrijven 24/7 services bieden. Een voorbeeld is de oplossing van KURTS X OBI in Duitsland, waar doe-het-zelvers rondom de klok gereedschap kunnen huren uit een container. Alle handelingen gebeuren digitaal."
Marketing Technology
Gastgever Scala lichtte een tipje van de sluier op over wat zij op EuroShop 2023 laten zien. De marktleider in Marketing Technology is trendsetter op het gebied van self service en connected solutions voor retail. We spraken directeur Harry Horn over de vooruitstrevende technologie die Scala liet zien op de EuroCIS en die zeker voor verbazing gaat zorgen op EuroShop. "Inderdaad is het zo dat we ook op EuroShop demonstraties geven van ons 'lift & learn' systeem, met als extra toevoeging een stuk menselijke integratie", aldus Horn. Hij doelt daarmee op het door Scala ontwikkelde systeem waarbij flessen wijn op een schap gezet kunnen worden, om vervolgens herkend te worden door de techniek. Op beeld verschijnt allerhande nuttige informatie over de wijn. Ook kan er advies ingewonnen worden over het combineren van gerechten met de juiste wijnen. Voor wie er dan nog niet uitkomt, is er de mogelijkheid om op een knop te drukken om in contact te komen met een echte sommelier, die centraal zijn of haar werk doet voor de slijterij. "De sommelier communiceert in real time met de klant, via camera en beeldscherm. Menselijke deskundigheid, mogelijk gemaakt door de juiste techniek", aldus Horn.
EuroShop 2023 is voor iedereen die te maken heeft met retail, expo en event een onmisbare beurs. Noteer dus 26 februari tot en met 2 maart 2023 alvast in uw agenda. Kaarten bestellen is vanaf nu mogelijk, u kunt deze hier bestellen. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Fairwise, via onderstaande button.
_Meer artikelen
D'FINING SPACES® is een uitgave van:
Contact
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl
© Draeckensteijn Media 2024 | Design & beheer: IDEA 2