Thema

Expo & Event

Tekst

EuroCIS
Beeld

EuroCIS

Deel dit artikel

23 mei 2022

EuroCIS 2022: Tomorrow is the new today!

De belangrijkste vakbeurs voor retail technology in Europa van 31 mei tot en met 2 juni 2022 in Düsseldorf

EuroCIS, The Leading Trade Fair for Retail Technology, die van 31 mei tot en met 2 juni 2022 in de hallen 9 en 10 van het beursterrein van Düsseldorf plaatsvindt, is het internationale communicatieplatform voor innovaties en trendthema's, gericht op technologie in de handel.

De vijf 'hot topics' in 2022

Customer Centricity
De klant en zijn behoefte staan in het middelpunt. Veel handelsondernemingen zijn op zoek naar een nog nauwer, directer contact met de consument, zodat ze deze een gepersonaliseerde klantenservice aan kunnen bieden. De smartphone van de klanten speelt in deze context een belangrijke rol. Steekwoorden zijn: de digitale advies-assistent, een gepersonaliseerd digitaal aanbod gebaseerd op een individueel klantenprofiel, het werken met digitale gepersonaliseerde coupons, digitale klantenkaarten enz. Voor de meeste retailers is het hierbij belangrijk, dat de digitale services 'vanuit het oogpunt van de klant' worden ontwikkeld.

Analytics
Het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning is voor veel handelsondernemingen een van de belangrijkste technologische uitdagingen van de komende jaren. Vooral op het gebied van data-analyse speelt machine learning al een grote rol en ondersteunt de handelaren bij verkoopprognoses, assortimentsmanagement en prijsbepaling. In de toekomst zullen handelaren steeds vaker inzetten op toepassingen die op kunstmatige intelligentie zijn gebaseerd en waarbij technologieën als beeldherkenning en sensorische waarneming worden ingezet. In het kader van de uitbreiding van de digitale prijsvaststelling zal dynamic pricing – binnen de online handel al geruime tijd een zeer gebruikelijk fenomeen – een grotere rol gaan spelen.

Payment
De coronapandemie heeft het betalingsgedrag van consumenten duurzaam veranderd en voor een explosieve groei van het contactloos betalen gezorgd. Apple Pay & Co. hebben ervoor gezorgd, dat veel klanten in zeer korte tijd gewend zijn geraakt aan het betalen per telefoon. In de komende jaren zullen de touchpoints waar klanten binnen de stationaire handel kunnen betalen, fysiek verder van de klassieke kassa's af komen te staan. Scan & Co.-oplossingen maken directe betalingen met behulp van een smartphone-app voor klanten mogelijk, mobiele kassaoplossingen maken het voor verkooppersoneel mogelijk, om het betaalproces met behulp van een tablet of smartphone af te ronden, zonder dat de klanten naar een kassa hoeven te gaan. Ook het verbinden van payment-kanalen binnen de on- en offlinewereld zal toenemen, zodat het voor klanten bijvoorbeeld ook mogelijk wordt, om onlinebetaalprocessen ook stationair te gebruiken.

Connected Retail
De versmelting van de on- en offline handel, ook vaak omni-channel genoemd, heeft door de coronapandemie een grote stap voorwaarts gevraagd. Click & Collect-services zijn voor veel consumenten een normaliteit geworden en ook andere services zoals Click & Reserve rukken steeds verder op. Veel retailers hebben ook hun loyalty-systemen uit de on- en offlinewereld samengevoegd, waarmee ze voor hun klanten een 360 graden-overzicht op hun aankopen hebben gerealiseerd. In de toekomst zal het voor handelaren essentieel worden om de digitale en stationaire verkoopkanalen naadloos met elkaar te verbinden.

Seamless Store
Sinds de lancering van AmazonGo zijn er talrijke geautomatiseerde store-concepten ontwikkeld, waarbij het stationaire inkoopproces in hoge mate gedigitaliseerd verloopt. Met name food- en convenience-retailers zullen de komende jaren meer investeren in de ontwikkeling van dergelijke 'kassa-loze' formats. Dit zal tot uiteenlopende verschijningsvormen leiden: van Scan & Go en Tap & Go tot het inzetten van sensorische waarneming en beeldherkenning. Voor de transformatie naar een Seamless Store-strategie is vaak een uitgebreide investering in de technologische infrastructuur nodig. Hierbij zijn ook cloudtoepassingen van groot belang, daar deze een flexibele en snel opschaalbare implementatie van innovatieve applicaties mogelijk maken.

De vakbezoekers uit de detail- en groothandel, de consumentengoederen-, IT- en veiligheidsindustrie, de onlinehandel, de gastronomie en de financiële dienstverlening en banken vinden op EuroCIS internationale aanbieders van gespecialiseerde ontwikkelingen en oplossingen, uit onder meer de volgende segmenten: omnichannel management, business analytics/big data, payment systems, IoT (Internet-of-Things), e-commerce-/e-business solutions, ERP/supply chain management, mobile solutions & technologies, checkout management, digital marketing/digital signage robotics, workforce management en weighing technologies. Een groot aantal gerenommeerde spelers heeft zich inmiddels al aangemeld. De complete exposantendatabank is op de website www.eurocis.com te vinden.

Eersteklas vakprogramma
Het hoogtepunt van het vakprogramma van EuroCIS 2022 is de uitreiking van de felbegeerde retail technology award europe (reta europe) door het EHI Retail Institute. Deze onderscheiding is bedoeld voor het excellente en innovatieve gebruik van informatietechnologie binnen de handel. Bovendien vindt tijdens EuroCIS de uitreiking van de Wetenschapsprijs voor de handel van EHI en GS1 plaats. Deze onderscheiding gaat naar bijzondere wetenschappelijke initiatieven, waarbij innovatieve ideeën worden vertaald naar toepassingen die binnen de handel kunnen worden ingezet.

EuroCIS Digital Extension
Digital Extension is de virtuele wereld van de hybride EuroCIS, waar alle leden van de EuroCIS-community met elkaar in contact kunnen komen: van een live-stream van het podiumprogramma, productvideo's en whitepapers tot aan livesessies en netwerken.

De stages van EuroCIS zijn hotspots voor trends en innovaties – niet alleen in de beurshallen, maar nu ook online! De lezingen op de podia worden tijdens EuroCIS 2022 voor het eerst ook op het internet via live streams aangeboden, en daarnaast kan men ze ook na de beurs als video on demand bekijken. Zowel de Technology Stage als de Connected Retail Stage bieden de handelaren te midden van alle beursactiviteiten actuele studies die op de praktijk zijn afgestemd. Deze studies worden in twee talen (D/GB) door de exposanten en hun klanten gepresenteerd.

Met de nieuwe service Online Profile worden de beursstands naar de digitale wereld uitgebreid, waardoor de merken en producten van de exposanten ook virtueel op het internet kunnen worden verkend. En dat ook vooraf en na afloop van het live-event. Hier zijn uitgebreide presentaties van exposerende bedrijven te vinden, aangevuld met onder meer productvideo's, presentaties, manuals en whitepapers, web-sessies, events, demonstraties en exposantennieuws.

Met de Networking-Tool kan het potentieel van EuroCIS ook online volledig worden benut en kunnen er succesvolle businesscontacten worden gelegd. In de Virtual Meeting Rooms kunnen exposanten en bezoekers in real time communiceren, afspraken plannen en kennis over de branche uitwisselen.

De vakbeurs is van 31 mei tot en met 2 juni 2022 dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur geopend. Tickets zijn uitsluitend online verkrijgbaar. Een dagkaart kost 25 euro en een tweedagenkaart 45 euro. Klik hier om uw ticket te boeken!

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2