Thema

Expo & Event

Tekst

Jan Mol

Beeld

Maarten Tuit

Deel dit artikel

2 september 2022

Geef de bezoeker een onvergetelijke ervaring op je beursstand

'Je beursstand is eigenlijk een klein theater'. Een uitspraak van Maarten Tuit, founder van de Tuit Experience. Met een achtergrond in het creëren van theatershows die bedrijven helpen om op de allerleukste manier nieuwe dingen te leren, zet Maarten Tuit zijn talent nu ook in om bedrijven te helpen het maximale uit een beursdeelname te halen. "Exposeren kun je leren", oppert Tuit. "Met onze unieke manier van werken tackelen we vijf problemen waar ieder bedrijf tegenaan loopt wanneer ze deelnemen aan een beurs: Hoe kan ons bedrijf zich maximaal onderscheiden, hoe kunnen mijn medewerkers op de stand zo effectief mogelijk zijn, op welke manier creëer ik een maximale gastvrijheid, hoe overtref ik alle verwachtingen van de bezoeker en hoe zorgen we voor een duurzame relatie?"

Return on emotion
"Waar vroeger door bedrijven gerekend werd met Return on Investment (ROI) bij deelname aan een beurs, daar is nu Return on Emotion (ROE) veel belangrijker. ROI gaat uit van droge cijfers, een geldelijke opbrengst die afgezet wordt tegen de kosten van de beursdeelname. Als dat de enige drijfveer is, dan zijn er geen echte winnaars. Zeker de bezoeker trekt dan aan het kortste eind. Als ROE je drijfveer is, dan wil je dat de bezoeker voldaan naar huis gaat, met een goed gevoel over jouw mensen, jouw bedrijf en je merk. Dan heeft de bezoeker een 'experience' genoten, die hem of haar nog lang bijblijft. Dat is het verschil tussen naar huis gaan met een tas folders en een balpen met logo of naar huis gaan met een hoofd vol inspiratie en de wens om meer contact te hebben. Een bezoeker die moeite heeft gedaan om op de beurs te komen en betaald heeft voor zijn ticket, die heeft toch meer verdiend dan dat tasje met promotiemateriaal?", aldus Tuit.

Tuit Experience pakt de zaken anders aan en zorgt voor reuring.

'De kern van alles is dat de Tuit Experience ervoor zorgt dat bedrijven en hun medewerkers oprecht en authentiek de beursgangers tegemoet treden en daarmee het verschil maken'

Less is more, maar niet altijd
Als het aankomt op aandacht voor de klant, dan mag het volgens Tuit best 'een onsje meer zijn'. Tuit: "Less is more is prachtig, maar niet altijd. Je staat op een beurs, waar iedere deelnemer probeert impact te maken, maar dat vaak op een saaie manier doet, zonder echt indruk te maken. Tuit Experience pakt de zaken anders aan en zorgt voor reuring. Laat jouw stand dan die boeiende plek zijn waar mensen door aangetrokken worden en waar oprechte interesse heerst. Wij doen dat door medewerkers ruim voor de beursdeelname te trainen en wij zijn zelf op de stand aanwezig met pakkend theater als publiekstrekker." Wat komt er aan bod in zo'n training? Tuit antwoordt: "Communicatie, het bepalen van de echte behoefte van de klant, hoe producten te laten aansluiten op de eigen ambities en die van de klant, hoe stel ik de juiste vragen om mijn verhaal en product relevant te laten zijn en hoe je een echt partnerschap met de klant kunt bouwen. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Mijn trainingen zijn altijd maatwerk, volledig toegespitst op het bedrijf en haar medewerkers en producten. De rode draad in het verhaal is dat ik mensen train op de allerleukste manier die er is: interactief, gebruikmakend van acteurs met theaterervaring. Zo leren we medewerkers om nog beter aan te sluiten op de interesses van de klant, op een oprechte manier."

Tuit Experience beschikt over een team van professionele acteurs.

Oprecht en authentiek
De kern van alles is dat de Tuit Experience ervoor zorgt dat bedrijven en hun medewerkers oprecht en authentiek de beursgangers tegemoet treden. "Daarom is goede training zo belangrijk: je beleeft een uitvergroting van goede eigenschappen", aldus Tuit. Het proces dat Tuit de medewerkers aanleert is efficiënt en bestaat uit ontvangen, voorstellen, vragen stellen, presenteren en afsluiten met een opdracht of afspraak. "Het gevaar is dat medewerkers op een beurs de hele folder gaan oplepelen. Wij leren medewerkers om met een beetje info van de klant een teaser te kunnen creëren op de beurs, goed voor de vervolgafspraak die dus dieper gaat dan simpel een visitekaartje overhandigen. De trainingen die wij aanbieden zijn zeer praktisch en direct toepasbaar, overigens ook na de beurs."

Tuit geeft aan dat het gemakkelijker is om nieuwe klanten te maken dan bestaande relaties uit te bouwen tot een hoger niveau. "Bestaande klanten worden vaak vergeten, in de drang om nieuwe klanten te maken. Upselling is het sleutelwoord bij bestaande klanten. Daar helpt de Tuit Experience enorm bij."

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2