Thema

Interieur

Tekst

Jan Mol

Beeld

Mega Lichttechniek

Deel dit artikel

1 september 2022

Licht en geluid zijn essentieel voor de offline customer journey

'Er is geen verandering van duisternis naar licht, van stilstand naar beweging, zonder emotie'. Een uitspraak van Carl Gustav Jung, Zwitsers psychiater (1875-1961). Emotie, daar draait alles om wanneer we als consument een winkel bezoeken. Iedereen shopt, slechts weinigen hebben door hoe retailers ons koopgedrag beïnvloeden door middel van verlichting, geluid en zelfs geur. Wist je dat licht en geluid voor 80% de perceptie bepalen van wat we ervaren? Goed om weten! Mega Lichttechniek uit Antwerpen helpt retailers al jaren met een verregaande expertise in positieve beïnvloeding van het winkelend publiek. Zoals jaren geleden al gezegd werd over directeur Tom Thielemans: 'De psychologie van het licht wordt vanuit België onderwezen'. In de loop der jaren is door Mega Lichttechniek de tak professionele audio met het merk Audio Pro Business aan het leveringsprogramma toegevoegd en shoppen in Nederland en België massa's mensen onder invloed van het juiste licht en perfect geluid. Tijd voor een gesprek met Tom Thielemans.

Verlichting in stijl met de omgeving.

Licht en geluid vanuit een filosofie en psychologie
"Het eerste wat we doen, voordat we een retailer van advies voorzien, is diens klant doorgronden. Weten we welke doelgroep er in de winkel bediend wordt, dan kijken we naar de producten die getoond worden op de winkelvloer. We vertrekken vanuit de filosofie dat klanten genegen zijn om te kopen, wanneer zij zich thuis voelen. De psychologie achter verlichting en geluid is dat we producten attractief aanlichten, eigenlijk een podium geven, terwijl een oor strelend achtergrondgeluid de koper in de juiste stemming brengt." Mega Lichttechniek presenteert de retailer dus een optimaal lichtplan, indien gewenst met een strategische opstelling van speakers. "Dat zijn geen huis-tuin-en-keuken speakers uiteraard", licht Thielemans toe. "Onze audio-installaties zorgen voor een latent aanwezige sound, die de toehoorder positief beïnvloedt, zonder te storen. Datzelfde geldt voor de professionele verlichting. Die is zo ingeregeld dat ze als comfortabel wordt ervaren en daar waar nodig letterlijk de spotlight zet op koopwaar die binnen het aandachtsveld van de koper moet komen."

Professionele verlichting met een organisch vormgegeven armatuur.

Mega lichttechniek werkt met een eigen ontwikkelde theorie van 'schillen'.

Intelligente hardware
Zowel op het gebied van verlichting als op het gebied van geluid levert Mega Lichttechniek intelligente hardware. Wat mogen we daaronder verstaan? Thielemans legt uit: "Het gehele samenspel tussen licht en geluid is inmiddels 'smart'. De individuele verlichting en speakers zijn voorzien van slimme hardware die draadloos communiceert met een centrale stuureenheid. Doordat niets meer afhankelijk is van bedrading, kan er naar believen in de configuratie gewijzigd worden. Het gemak van bouwen met Lego blokken is vergelijkbaar met het gemak van bouwen met onze slimme voedingsrails. Hierdoor kunnen verlichtingscomponenten verplaatst worden, evenals speakers. De aansturing geschiedt volledig draadloos. Door de meeneembaarheid van zowel voedingsrails als hardware, spreken we over een échte Lighting As a Service en Audio As a Service. Dat mogen we zo benoemen omdat je de hardware kunt verplaatsen zonder waardeverlies. Wederom te danken aan de slimme voedingsrails en de feilloze draadloze communicatie van de componenten met het systeem. Wil een retailer zijn winkel verhuizen? Dan kent ons hele draadloze systeem een 'onderpand' van 90% (de aanschafwaarde) en verhuiskosten van slechts 10%. Zou men een bedraad systeem moeten verhuizen, dan zijn die percentages precies omgekeerd. Kortom: denk goed na over verlichting en audio, voordat je tot aanschaf overgaat. Laat het geen momentopname zijn, maar een waardevaste investering."

'Zowel op het gebied van verlichting als op het gebied van geluid levert Mega Lichttechniek intelligente hardware'

Audio Pro Business wireless speaker.

Tom Thielmans, eigenaar van Mega Lichttechniek.

Audio Pro Business wireless transmitter.

'Better experience, better business'
Mega Lichttechniek werkt volgens een eigen ontwikkelde theorie van 'schillen'. Thielemans legt uit: "We onderscheiden een 'sociale schil', het hart van de ruimte. De plek waar mensen samenkomen, een mix van informeel en formeel samenzijn. Zitten, stilstaan en bewegen gaan hier hand in hand. Deze schil kent een lage spanningsboog en staat een moment van bezinning toe, bijvoorbeeld na een zoektocht of aankoop. Dan onderscheiden we de 'ontwikkelschil'. In deze ruimte maakt het brein connectie met anderen, met producten en diverse ideeën. Dit brengt een actievere houding met zich mee, mensen wandelen, kijken rond, leunen ergens staand tegenaan of werken mee. Klaar om te ontdekken! Men staat open voor allerhande input. Er is sprake van een hogere spanningsboog, het brein is actief aan het werk en zal daarna behoefte hebben aan ontlading of focus. Dat brengt ons bij de 'focusschil', hét moment en de plaats van nuance rond één persoon, product of idee. In intieme kring wordt ingezoomd, geëvalueerd en beredeneerd. De spanningsboog wordt er één van concentratie, die kan uitmonden in een 'flow'. Dat is een mentale staat waarin de connectie tussen mens, product of idee dermate groot is, dat tijd niet lijkt te bestaan. De focusschil laat een diepe indruk achter en verbindt en rationaliseert emotie en data."

Deze drie schillen zijn toe te passen op alle segmenten waarbinnen Mega Lichttechniek actief is, en vindt bewezen toepassingen in zowel autoshowrooms en meubelzaken et cetera, als in hotellobby's. "Het spreekt voor zich dat wij licht- en geluidsoplossingen bieden die horen bij deze drie schillen. 'Better Experience, better business' is onze slogan en daar leven we naar. Voor kantoren betekent dat meer productiviteit op de werkvloer, meer plezier om te komen werken en minder ziekteverzuim. Voor retail betekent dit een langere verblijftijd, een hogere koopbereidheid, meer 'touchpoints' en daardoor een hogere omzet. Voor horeca betekent dit een betere ambiance, meer gastvrijheid, een langer verblijf en meer consumptie."

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Draeckensteijn Media 2024 | Design & beheer: IDEA 2