Thema

Retail

Tekst

Jan Mol

Beeld

Atrium Interieurgroep BV

Deel dit artikel

1 september 2022

Ook expertise in niet-standaard retail

Met jarenlange ervaring in het ontwerpen en bouwen van (winkel)interieurs heeft Atrium Interieurgroep BV uit Ederveen een bijzondere plek verworven in het retail landschap. Daarbij is een specialisme ontstaan in het ontwerpen en bouwen van interieurs voor de niet-standaard retail. Eigenaar en ontwerper Frans van Heerdt mag zich 's lands specialist noemen op het gebied van ontwerpen en bouwen van dierenspeciaalzaken, bosbouwwinkels, gereedschapszaken, tuincentra en paardensportwinkels. "Dit soort winkels kun je niet meer onder de noemer van normale retail vatten", legt Van Heerdt uit. "De reden is dat de producten die er verkocht worden vragen om meer uitleg en advies. Dat betekent dat waar de routing in een normale winkel gericht is op 'snel vinden wat je nodig hebt, afrekenen en weggaan' bij dierenspeciaalzaken en bosbouwwinkels dit neerkomt op meer contact tussen verkoper en klant."

De grotere verpakkingen met voer staan achterin de winkel opgesteld.

De gulden middenweg
Volgens Van Heerdt dien je bij het ontwerp van bovengenoemde speciaalzaken te gaan voor de gulden middenweg: "De opstelling en indeling van de schappen en de routing in de winkel moet dusdanig zijn, dat je snel en overzichtelijk kunt zien op welke afdeling je moet zijn, maar tevens moet er makkelijk contact kunnen worden gelegd met één van de verkoopadviseurs." In de ontwerpen die Atrium Interieurgroep maakt voor dit soort winkels staat de balie met kassa dan ook strategisch opgesteld. "Ik streef er altijd naar om de balie een logische plek te geven, met goed uitzicht op alle afdelingen en vice versa."

'Het koopgedrag van dierenbezitters in stedelijk gebied verschilt enorm van dat van plattelandslieden'

"In de routing naar de kassa zorgen we ervoor dat de bezoeker langs producten voor verzorging, snacks en speeltjes komt."

Je moet weten wat de mindset is van een huisdiereigenaar
We zijn het roerend met Van Heerdt eens dat klanten die voor hun huisdier shoppen, gevoelsmatig winkelen voor hun beste vriend. "Die mindset doorgronden betekent dat je daar de inrichting op kunt afstemmen. Winkelen voor je huisdier is pure emotie. Je wilt het beste voor je vriend. Volumineuze artikelen, zoals grote zakken hondenvoer, positioneer ik meestal achterin. In de routing naar de kassa zorgen we ervoor dat de bezoeker langs producten voor verzorging, snacks en speeltjes komt. Alles even attractief uitgestald. Het doet maar weinig mensen zeer om een paar euro extra uit te geven voor hun kameraadje. Door de routing in orde te hebben creëer je ook nog eens de juiste sfeer, vanwege het comfort", aldus Van Heerdt.

Hoeveel m2 per product reserveren?
Atrium Interieurgroep komt het liefst zo vroeg mogelijk aan tafel in het bouwproces. "Door onze ervaring houden wij met veel meer zaken rekening in het ontwerp dan iemand die dergelijke kennis niet heeft. We geven advies over hoeveel vierkante meter er per product gereserveerd dient te worden bijvoorbeeld. Dan is het belangrijk dat de winkelier zich realiseert in welke omgeving de winkel zich bevindt. Het koopgedrag van dierenbezitters in stedelijk gebied verschilt enorm van dat van plattelandslieden. Neem de kat als voorbeeld: kattenliefhebbers in binnenstedelijk gebied geven veel meer geld uit aan speeltjes, omdat de kat minder buiten komt. In het buitengebied leeft men een ander leven met een huisdier dan in druk bewoond gebied."

Paardensport speciaalzaken bedienen zowel paard als ruiter.

Het verkoopproces wordt door Atrium Interieurgroep BV goed 'beteugeld'.

Rendement als uitgangspunt
Atrium Interieurgroep BV begeleidt de winkelier van advies tot eindoplevering. "We denken echt aan alles, zelfs aan de strategische positionering van koel- en vriesapparatuur voor dierenvoeders", legt Van Heerdt uit. "Waar wij voor zorgen is dat de combinatie van functionaliteit en beleving rendement oplevert. De kassa staat in onze ontwerpen centraal of aan het eind van de winkel en alle routes eindigen daar. De klant staat centraal in onze ontwerpen, die altijd maatwerk zijn. Soms hebben we een hele hal tot onze beschikking, soms een ruimte ter grootte van twee woonkamers. Onze interieurs worden inmiddels herkend aan de logische indeling, de goede routing en de goed renderende vierkante meters. Als kers op de taart besteden wij extra aandacht aan de bijverkoop van producten. Elke retailer die een winkel heeft met specialistische koopwaar kan gebruik maken van onze expertise. Samen maken we er iets moois van!"

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2