Thema

Retail

Tekst

Jan Mol
Beeld

Jan Mol

Deel dit artikel

9 juni 2022

Optimisme vierde hoogtij op EuroCIS 2022

Van 31 mei tot en met 2 juni 2022 werd Messe Düsseldorf bevolkt door professionals in retail technology. Vanaf het moment van binnenkomst viel er een ongekend positieve 'vibe' te bespeuren. Blije gezichten, handen die driftig geschud werden en bovenal een enorm goede opkomst van bezoekers. Er had geen betere slogan gevonden kunnen worden dan 'Back where you belong'. EuroCIS meldt het volgende over de bezoekersaantallen: 'Tijdens de drie beursdagen van EuroCIS werden 9.070 vakbezoekers uit 88 landen begroet. Er namen 345 exposanten uit 33 landen op 10.721 m² netto tentoonstellingsoppervlakte deel.' Wat duidelijk werd op de beursvloer, is dat de afgelopen twee corona-jaren hebben gezorgd voor een enorme digitaliseringsslag in de retailsector. De bereidwilligheid om daar meer in te investeren bleek dan ook groot te zijn, de reacties van bezoekers peilend.

De rode draad dit jaar is self service
Deze editie van EuroCIS stond vooral in het teken van innovaties rondom analytics, payment, checkout-solutions, connected retail en omnichannel, artificial intelligence, self-scanning check-out en customer-centric marketing. Wij bespeurden op de beursvloer dat de nadruk op self-scanning check-out enorm was. Een logische ontwikkeling overigens, aangezien de afgelopen twee jaar ons heeft geleerd dat self service oplossingen ervoor hebben gezorgd dat de retail op de meest verantwoorde wijze de problemen rondom corona het hoofd heeft kunnen bieden. Daarnaast is het zo dat self service oplossingen bijdragen aan een betere customer experience, doordat er geen hinder ondervonden wordt van personeelstekorten. De acceptatiegraad van zelf scannen en digitaal afrekenen bij de consument is dan ook groter dan ooit.

Self service is niet meer weg te denken uit het retail landschap.

Customer Centricity
Digitale oplossingen gericht op het nog beter faciliteren van de consument zijn 'hotter than ever', dat bewezen de exposanten op EuroCIS volledig. Oplossingen zoals intuïtief opererende checkout-kiosks en -terminals, digital signage-solutions met touch-functie en interactieve winkeletalages werden vol verve getoond en gedemonstreerd. Bijzonder is de toename van het aantal lift & learn-systemen dat werd gepresenteerd. Daarmee worden klanten uitgenodigd om via alle verkoopkanalen interactief informatie over producten te vergaren. Een voorbeeld: op een schap bij een drogist staan vier soorten gezichtscrème. Via een touch-screen dat er boven hangt, kan door middel van vraag en antwoord achterhaald worden welk huidtype de klant heeft. Op basis daarvan highlight het systeem (via led) een aantal crèmes die geschikt zijn. De klant kan vervolgens twee crèmes naar keuze op een apart schap zetten, dat herkent welke potjes er staan. Op het display worden deze twee crèmes vervolgens in beeld gebracht, met een duidelijke weergave van de onderlinge verschillen. Zo kan de consument een weloverwogen keuze maken, op basis van digitaal advies. De retailer biedt hiermee dus een grote meerwaarde aan de klant, resulterend in meer customer loyalty en het vergroten van de omzet.

Backoffice dashboard van een lift and learn systeem voor het selecteren van wijnen (Scala).

Een mooi voorbeeld van customer centricity.

'Smart Retail' heeft de toekomst
Ulrich Spaan, directielid van het EHI Retail Institute vatte EuroCIS 2022 als volgt samen: "Het succes van EuroCIS 2022 weerspiegelt de relevantie van het huidige gebruik van technologie in handelsondernemingen. Technologie dringt in de verschillende facetten van de handel door, waarbij de pandemie deze ontwikkeling extra heeft bespoedigd. 'Smart Retail' speelt een grote rol in de gunst van klanten, die tussen de on- en offline kanalen een vlotte shoppingervaring en een gepersonaliseerde service verwachten."

De volgende EuroCIS vindt in het kader van EuroShop 2023 van 26 februari tot en met 2 maart 2023 in Düsseldorf plaats.

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2