Thema

Expo & Event

Tekst

Jan Mol

Beeld

The Concept Crew/Brands and Spaces

Deel dit artikel

22 juni 2022

'The sky is the limit'

Als er één beurs is die tot de verbeelding spreekt, dan is het EBACE wel. De 2022 editie van het European Business Aviation Congress & Event in Geneve is het mekka voor professionals in luchtvaart. Ook Fokker Techniek gaf op deze beurs acte de présence, met een echte eyecatcher van een stand. Een stand die de 'aviation legacy' van het oer Nederlandse merk eer aandoet. Verantwoordelijk voor de totstandkoming van deze 'luxury hotspot' is het bureau Brands and Spaces. We spreken met Egon van de Kamp, eigenaar van en creative bij Brands and Spaces, tevens de geestelijk vader van de term 'merkomgeving'.

De business jet is meer in trek dan ooit
"EBACE is met recht een bijzondere beurs te noemen. Er vliegen zelfs privéjets heen als demonstratiemodellen. Iedereen die interesse heeft in de aanschaf van een eigen vliegtuig komt naar EBACE. Vaak is dat niet eens de toekomstige eigenaar, maar een speciaal ingehuurde 'makelaar' die ter plekke het nodige onderzoek doet en veldwerk verricht", opent Egon het gesprek. "Je kunt je afvragen waarom juist in deze tijd een privéjet zo interessant is. Dat komt mijns inziens door een aantal factoren, waaronder het feit dat het handig is om een vliegtuig tot je beschikking te hebben, de status die van een privévliegtuig uitgaat en het is een goede belegging, in een tijd dat je geen rente meer ontvangt op je spaargeld."

De klant vraagt, Fokker Techniek draait
Fokker is weer in Nederlandse handen en bestaat uit twee bedrijfstakken: Fokker Techniek en Fokker Services. "Dat zijn twee verschillende werelden. Waar Fokker Services zich richt op Maintenance, Repair and Overhaul (MRO), daar richt Fokker Techniek zich op 'aircraft completion'. Vliegtuigen worden casco aangekocht en zonder interieur naar Nederland gevlogen. Hier maakt Fokker Techniek het volledige interieur op maat, geheel naar wens en smaak van de klant. Dan spreken we echter over het interieur tot in detail, van materialisatie tot en met de stoelen, de elektronica, bedden, de pantry et cetera. Ook de grote bekende merken vliegtuigen worden bij Fokker Techniek gebracht om volledig op maat te worden ingericht. Het is een high end luxury market met vermogende en veeleisende klanten. Dat is ook de reden dat Fokker Techniek zich graag van haar beste kant wil laten zien op een belangrijke beurs als EBACE."

Gastvrijheid en beleving zijn hier sleutelwoorden.

Een merkomgeving met een maximale beleving
In de stand worden contacten gelegd tussen de mensen van Fokker Techniek en potentiële en bestaande klanten. "Er diende een sfeer van luxe te hangen, maar tegelijkertijd moest er een stevig voelbare basis aanwezig zijn die verwijst naar 'The Fokker Heritage'. Dat is ons gelukt door kleur en materiaalgebruik. Het is een echte merkomgeving geworden die naast esthetisch ook nog eens zeer functioneel is. We kregen zelfs complimenten van internationale designers van privéjets! Hoe ik in contact ben gekomen met Fokker Techniek? Door gewoon te bellen, toen ik vernam dat zij naar EBACE zouden gaan. Dat was 5 jaar geleden, sindsdien werken we regelmatig voor Fokker Techniek. Wat voor Fokker Techniek heel belangrijk is, is dat de corporate identity goed doorvertaald wordt. Niet alleen op het grafische vlak, maar vooral ook in de tactiele beleving van de stand. Dat bereik je door zorgvuldig je materialen te kiezen, vormen aan te brengen die een esthetische waarde hebben, maar tegelijkertijd een functie vervullen. Plastisch gezien moet alles kloppen", legt Egon uit.

Op de bijzonder gevormde achterwand is de visual van de galley zichtbaar.

De stand is inderdaad corporate, maar straalt een natuurlijke warmte uit en biedt een hoge mate van gastvrijheid. Dat laatste wordt mede bewerkstelligd doordat Egon van de Kamp zijn roots heeft in de horeca. "Je kunt een merkomgeving nog zo mooi ontwerpen, ik zie echter meteen of de gast zich er thuis gaat voelen. Gastvrijheid gaat verder dan wat je serveert op een dienblad. De entourage moet kloppen. Je moet naar binnen willen en eenmaal binnen, moet je eigenlijk niet meer weg willen. Dat gevoel verweven wij volledig in de merkomgeving en eerlijk gezegd ligt daar mijn talent ook."

Modulair ontworpen
De stand van Fokker Techniek op EBACE meet 9 meter bij 6 meter en is modulair ontworpen. "Brands and Spaces werkt met schaalbare intelligentie, als dat nodig is. Ook in dit geval was dat wenselijk. Fokker Techniek wil de stand namelijk ook op andere beurzen kunnen inzetten, waarbij maatvoeringen variëren. In Hamburg is er sprake van 4 meter bij 6 meter, in Londen 6 meter bij 6 meter. Dankzij de modulaire opbouw kunnen deze ruimtes zonder verlies van merkwaarde en beleving volledig ingevuld worden. Dat dit bijdraagt aan een stuk duurzaamheid door het hergebruik, spreekt voor zich", legt Egon uit. In de stand treffen we maatwerk elementen aan waarover goed is nagedacht. Zo treffen we een meubel aan dat dienstdoet als koffietafel, maar tegelijkertijd lades bevat waarin op een fraaie manier accessoires waaruit men kan kiezen worden geëtaleerd. "Denk bijvoorbeeld aan de 'buckles' waarmee de riemen worden vastgezet in de stoelen. Die liggen fraai uitgestald in deze lades. Gespen van zilver en goud, die ter plekke met witte handschoenen aan uit de lades genomen worden, om te demonstreren. Alles straalt de meerwaarde uit waar Fokker Techniek zo om geroemd wordt."

Door het houtwerk repeterend toe te passen, op een slimme manier, worden er zichtlijnen gecreëerd die het oog precies daarheen leiden waar we het hebben willen.

De koffietafel met lades waarin de zilveren en gouden buckles liggen.

Visuele sturing middels heat mapping
Een mooie visual van een 'galley' in een vliegtuig als achterwand zorgt voor sfeer en de nodige diepte. De in de stand aanwezige houttinten zorgen voor een warm contrast met het zakelijke blauw die de corporate identity van Fokker rijk is. "Door het houtwerk repeterend toe te passen, op een slimme manier, worden er zichtlijnen gecreëerd die het oog precies daarheen leiden waar we het hebben willen", schetst Egon. "Het hele ontwerp van de stand is berekend op visuele sturing, om voor een maximale beleving te zorgen. Of we onze unieke heat map methode voor stands hebben toegepast? Adel verplicht… uiteraard hebben we dat gedaan. De visuele sturing is volledig wetenschappelijk onderbouwd."

Tot besluit zegt Egon: "Een speciaal woord van dank is op zijn plaats, voor Bomondo, het bedrijf dat de huisstijl van Fokker heeft gemaakt en bewaakt, voor Suzanne Morsch, die verantwoordelijk was voor het ruimtelijk ontwerp en voor Exult, het bedrijf dat zorg droeg voor de uitvoering. In teamverband hebben we een merkomgeving gecreëerd die dezelfde luxe beleving biedt als de interieurs die Fokker Techniek ontwerpt en bouwt. Een stand met een echte Fokker signatuur!"

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2