Thema

Hospitality

Tekst

Bernard Klaassen

Beeld

Exult/Abel

Deel dit artikel

1 juli 2022

Interieurextremisme in Hospitality

Als gewoon bijzonder niet genoeg is en trendy niet toereikend… De horecaexploitant die nu nog niet doorheeft dat alles draait om beleving is ten dode opgeschreven. We zijn met elkaar zoekende naar die ultieme customer experience, a journey of a lifetime en bigger than life moments. Marketeers en designers buitelen over elkaar heen met radicale concepten en de bijbehorende revolutionaire termen. En de techniek, die maakt alles mogelijk. Van droneshots en gigantische 3D-prints, tot imposante, verticale binnentuinen, van complete focus op een enkel product zoals de Avocadoclub en Sla, tot toiletten met interactieve videoschermen waar je nooit meer weg wilt. De keuze? Luxer dan luxe in hoogglans of volledig terug naar het aardse. Er is geen tussenweg. Het moet extreem.

Voor de jaren 90 was een kroeg gewoon een bar met een paar krukken en wat tafeltjes. Er hingen wat snuisterijen van de eigenaar aan muur en plafond en donker hout voerde de boventoon. De vloer was kaal en het stonk er naar verschaald bier en uitgebrande peuken. Restaurants onderscheidden zich naast het pand en de locatie, door te kiezen voor kleedjes op de tafels, of niet. Overzichtelijk, maar spannend was het zelden. In hotels en nachtclubs was het niet veel anders. Als ondernemer in de hospitality-branche begon je op een goede locatie en zorgde je ervoor dat gasten het naar hun zin hadden. Je bouwde langzaamaan je merk op, totdat er iets stond dat kon beklijven.

BBQ-village is een experience shop in een oude karakteristieke graanloods in Emmeloord.

'Als je toko niet Instagramfähig is, dan kun je het wel schudden'
Hoe anders is het nu. "Het is vooral doelmatiger", zegt interieurontwerper Herman van Slooten van Exult. Hij bouwde onlangs BBQ-village, een experience shop in een oude karakteristieke graanloods in Emmeloord. "Voor de start wordt al nagedacht over zaken als purpose, de 'why', 'how' en 'what' en merkpositionering. Elk onderdeel van het merkverhaal ligt onder de loep. Letterlijk en figuurlijk. Als je toko niet Instagramfähig is, dan kun je het wel schudden. Alle details moeten kloppen. Een foto of reel is zo gemaakt en gedeeld met een miljoenenpubliek. Elk shot moet raak zijn, vanuit elke hoek. De foodblogger is de nieuwe recensent en we zijn allemaal een tv-zender. De wereld is je concurrent, want alles is dichtbij en dus moet je unieker zijn dan ooit."

Abel, Grand café restaurant in Poortugaal.

Zijn er dan geen trends meer?
Natuurlijk wel. We laten ons gewillig meeslepen door de warmte van retrobehang met repeterende vormen en kleuren, wonderwalls en Shou-Sugi-Ban en betongaasplafonds met een ratjetoe aan hangplanten. Zwarte industriële deuren en glazen tussenwanden met uitzicht op groots groen en Cortenstaal zijn wijdverspreid en ook die typische festivalstijl zie je met name in veel lunchrooms terug. Als er maar balans is in het totaal.

'Als je toko niet Instagramfähig is, dan kun je het wel schudden.'

Je ervaart de seizoenen en dat komt terug in de kaart.

"Toch is blijvend bouwen aan je merk ook van nu", benadrukt Sigrid Abel van het indrukwekkende Abel. Grand café restaurant in Poortugaal. Zij liet samen met man Remco twee jaar geleden een compleet nieuw pand bouwen langs de Oude Maas, nadat het oude in 2018 afbrandde. "Het interieur groeit en bloeit, het is niet zomaar klaar. Het kan steeds efficiënter, steeds completer. Bij de Mc Donalds zit je tegenwoordig ook al mooi, dus het moet beter, anders vooral. We kiezen bewust voor licht. Met sfeervolle prints op de vloer, blow-ups van design behangpatronen en met complete olijfbomen. Weg van het donkere, industriële. Het moet ook aangenaam werken zijn. Groen is in. En echt duurzaam werken is de nieuwe constante. We hebben Abel dan ook CO2-neutraal gebouwd. Binnen en buiten lopen daarnaast vloeiend in elkaar over, niet in de laatste plaats door de imposante serre. Je ervaart de seizoenen en dat komt terug in de kaart." Over a journey of a lifetime gesproken…

_Meer artikelen

D'FINING SPACES® is een uitgave van:

Contact

Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@definingspaces.nl

© Scooter & Volt 2024 | Design & beheer: IDEA 2